sunnuntai 4. tammikuuta 2015

Bali osa 1

Jouluaattona lähdimme Elsan kanssa kohti Balia (oikeasti olimme jo buukanneet paikat reissulta, joka lähti Patista Baliin 20.12, mutta koska sairastuin oksennusripuliensyömitäänkuumeihottumakaikkisärkee-tautiin, jätimme Winongin vasta aattona). Aamulla kuuden aikaan olimme valmiina odottamassa kyytiä Winongista Patiin. Pääsimme mun koulun opettajien kyydillä, minibussilla oltiin kuljettamassa kolmea oppilasta johonkin kilpailuun, josta en oikeen saanut selkoa. Patissa bussi löytyi suhteelisen nopeasti, mutta karu totuus paljastui busan lähdettyä liikkeelle: istumapaikkoja ei ollut enää jäljellä, ilmastointia ei ollut, paitsi että kaikki ovet ja kattoluukut olivat auki. Loistavat olosuhteet viettää 6 tuntia jouluaattona. Onneksi kuitenkin aika pian kyydistä jäi muutama matkustaja ja pääsimme istumaan.
Ennen Balille menoa vietimme jouluaaton ja joulupäivän aamun Surabayassa, sillä muuten olisi koko aatto mennyt bussissa istumiseen. Löysimme ostoskeskuksesta mukavan länsimaistaruokaa myyvän ravintolan ja siellä sitten mussutettiin pihviä ja pastaa. Hotellilla katsottiin Frozenia ja käytiin saunassa kattoterassilla (näkymät oli tosi jees, mutta lämpötilä saunassa pysyi siinä viidenkympin paikkeilla, vaikka kuinka heitti löylyä...)
Joulupäivänä jätettiin Surabaya ja vietettiin 16 tuntia bussissa kohti Denpasaria eli Balin pääkaupunkia. Jonnekkin Denpasarin liepeille saavuimme noin kolmelta yöllä kun bussi ei saanut enää jatkaa matkaa, koska oli jotain ongelmaa poliisin kanssa. Siitä sitten onneksi saimme taksin, joka vei meidät varmaan koko kaupungin halvimpaan hotelliin (joka oli karmiva). Tässä vaiheessa Elsa nautti jonkun näköisestä pikakuumeesta, joka oli kuitenkin iltaan mennessä jo hävinnyt. Murju-hotellista siirryttiin hieman mukavampaan paikkaan ja illalla lähdettiin Sanurin rannalle.

Rannalla oli juuri loppunut vihkiminen ja joku turistipariskunta oli fiilistelemässä hääkoristeita.

Seuraava päivä vietettiin Kutan rannalla, mikä on ennen ollut pelkästään surffareiden suosiossa, mutta nykyään on täynnä muitakin turisteja. Uimaan ei uskaltauduttu aaltojen takia, enkä tiedä olisinko vedestä noustessa enää omistanut kameraa tai lompakkoa vai olisko ne lähtenyt jonkun muun mukaan.

Elsalle laitetaan pikkulettejä.

Rantatuolissa ei kauheesti ehtinyt rentoutumaan, kun koko ajan oli kimpussa joku korumyyjä tai varpaidenkiillottaja....

Balilla suurinosa asukkaista on hinduja ja siellähän niitä lehmiä meni liikenteen keskellä. Lähes kaikkialla oli jumalille tarkoitettuja lahjoja; kukkia, ruokaa, sutsukkeita ja tupakkaa. Kaksi yötä Sanurissa majailemisen jälkeen lähettiin Ubudiin, mutta siitä kerron lisää myöhemmin.